Det kränger ibland platsannonser för digitala jobb. Det kommer det fortsätta att göra. Här är fem tendenser att luta dig emot när du skriver din nästa jobbeskrivning och skickar till HR.
Nörden måste kunna nätverka socialt
Dagarna när digitala specialister körde sina måndagsmöten från sin skrubb via ICQ är över. Den nya sortens nörd måste också blir en del i missionerande och införsäljning.
Nya roller kommer lika snabbt som ny teknik
När en ny plattforms släpps uppstår oftast en friktion om det inte finns någon roll som driver och tar hand om den. Vi kommer ser fler nya roller komma och ibland gå.
Digitalt sträcker sig över hela organisationen, inte i en silo
Digitala jobb är inte bara representerade i en silo. De måste sträcka sig över hela organisationen. Det krävs för att alla ska vara med på tåget.
Nyckelkunskaper som analytiskt kunnande måste finnas i varje roll
Att kunna läsa statistik och mäta det som görs kommer alla att vara tvungna att driva. Det kommer krävas av alla instanser och roller. Dagarna är över när det fanns en person på bygget som kunde utläsa data.
Företag bygger själva upp kunskap – insourcing inte outsourcing
Det här har pågått ett tag. Det kommer fortsätta. Närhet, snabbhet och kunskap gör det svårt för företag att anlita extern kompetens till allt. Nu bygger man själv.
Källa: Econsultancy