Många är de som famlar efter en strategi för content marketing. Inte sällan landar det slutligen i knät på marknadsavdelningarna.
Varför?
Det finns flera anledningar för dig att kolla internt, intern storytelling, när du ska genomföra ett storytelling-initiativ.
Du får lättare buy-in från övriga avdelningar. Du ger människor i företaget en chans att få sin röst hörd. Och det innebär större chans att initiativet hålls levande över tid.
Så hur sätter du igång?
Ge dem verktygen och håll folk uppdaterade internt
Visa dem vilka kanaler som står till buds och hur man använder dem, YouTube, Podcasts, Twitter, osv.
Ge dem en röst
Låt de anställda få testa sina idéer. Även om du vet vad som “borde vara rätt” är det viktigt att folk får chans att antingen överbevisa dig eller lära sig av misstagen. Du kan sällan lära ut dina egna misstag.
Låt dem växa
När du väl fått hela orkestern att spela och allt flyter på. Låt dem ta växa och ta nästa steg. Även om det är deras egna personliga varumärkens som vårdas så kommer det gagna företaget i stort.
Läs mer om intern storytelling i den i övrigt utmärkta bloggposten av Anton Rius från Relevance.
Källa: Relevance