LinkedIn är faktiskt det fjärde* största sociala nätverket. Men samtidigt den mest outnyttjade sociala kanalen som finns.

Sociala medier 2018
LinkedIn alltjämt i toppskiktet bland kanaler

Vet man hur kanalen fungerar och vad som driver användarna finns det många enkla vinster och positioner att ta. Efter 13 år som aktiv användare av kanalen vet jag saker som många inte vet.

Tre exempel på förslag kring hur du kan börja lyckas med LinkedIn som företag:

  1. Skapa innehåll som håller över tid. Innehåll som lever länge klarar sig bäst, då de flesta är inloggade mer sporadiskt på LinkedIn. Hur gör du idag? Är det mesta kampanjdrivet och sporadiskt?
  2. Lyft fram ditt företags äkta kunskap, människorna. Hitta de som brinner för att berätta och dela med sig av sin kunskap. Hur gör du idag? Utgår ni ifrån att det är opersonliga avsändare?
  3. Hedra andra. Berätta inte bara om ert företag. Lyft andra företag, initiativ och människor. De skapar en grogrund för samarbete och socialt utbyte. Och kan vara avgörande vid framtida rekryteringar. Hur gör ni idag? Tänker ni ens tanken på att varumärket också kan agera socialt?

Visste du förresten att LinkedIns algoritm (den som avgör vad som premieras att visas och inte) också är bland de snällare av de sociala kanalerna. Här finns mycket att nyttja för ett företag som vill ta sig snabbt fram på LinkedIn.

martin ödman

Kontakta mig för mer information ?

Det var bara ett smakprov av vad jag lärt mig och lär ut. Vill du veta mer om hur jag gör och vad effekterna blivit. Skicka ett meddelande så börjar vi en dialog därifrån.

* Läs rapporten “Svenskarna och Internet 2018