Ditt företags digitala transformation är inte enbart en strategisk ledningsfråga. Det handlar lika mycket om att transformera företaget i det dagliga arbetet som pågår. En marknadsavdelning eller inhousebyrå är ett bra ställe att påbörja den digitala transformationen på. Varför? Jo, för det är den avdelningen som sitter på den tätaste kontakten med kunder och marknaden.

Thorin McGee, Target Marketing 2018

Många företagare angriper den digitala transformationen med att ersätta nuvarande personal med ny personal som besitter en mer digital mognad. Eller så skickar man nuvarande personal på kurser och utbildningar men behåller nuvarande arbetssätt. Ingen behöver vara direkt fel. Men jag hävdar att det inte är effektivt. Jag har andra förslag och som jag har bevisat bättre nedan.

Thorin McGee, Target Marketing 2018

Så här uppgraderar du din marknadsavdelning:

  • Mät, analysera och rapportera: Skapa förutsättningar för att göra arbetet mer synligt och konverterande.
  • Delegera arbetet med hypoteser och tester: Ge medarbetarna mandat att driva på utveckling av kanaler och arbetssätt och skapa lust att förändra och vinna.
  • Skapa samarbetsytor, både fysiska och digitala.: Låt inte e-post härska på kontoret. Skapa miljöer som möjliggör kunskapsdelning och dialog.
  • Låt specialister sitta hos er och utbilda er samtidigt som ni arbetar: Lägg inte ut jobb som är utvecklande utanför huset. Låt specialister göra er bättre.

Visste du förresten att det allra enklaste sättet att börja en datadriven framgångssaga på ditt företag mycket väl kan vara att nyttja två gratisprodukter? UTM-taggning av alla era viktiga länkar och Bit.ly för att göra dem lättare att hantera och snyggare att se på.

martin ödman

? Kontakta mig så kan jag berätta mer ?

Vi hörs!